apa erti hak tanpa, tanggungjawab, amanah dn keadilan?







Pemahaman masyarakat Malaysia khususnya orang Melayu berkenaan dengan hak asasi manusia sebenarnya masih rendah walaupun barangkali telah meningkat jika dibandingkan sepuluh tahun yang lalu. Bagi saya, punca utama kepada keadaan ini ialah kerana kurangnya kefahaman tentang tasawur Islam, prinsip-prinsip utama Islam serta jurang perbezaan antara kefahaman dan pelaksanaan. Di samping itu, kemungkinan tindakan segelintir pemimpin Islam itu sendiri menyebabkan takrif hak asasi sering terkeliru. Rujukan terus kepada prinsip-prinsip hak asasi Barat, walaupun ada pelbagai bahagiannya yang selari dengan Islam, dianggap sebagai tidak sesuai dengan adat dan norma masyarakat Timur. Namun, soalnya apakah prinsip hak asasi manusia yang sesuai?

Menurut aktivis masyarakat, YB Saari Sungib, prinsip dan instrumen hak asasi manusia menurut Islam tidak diwujudkan atas dasar mendominasi kuasa seperti mana prinsip Barat. Katanya, “prinsip-prinsip hak asasi manusia, keadilan serta penentangan terhadap kezaliman telah wujud dalam al-Quran di peringkat Makkah lama sebelum Rasulullah s.a.w. dan para sahabat diizinkan mengangkat senjata di Madinah.” Menurut Saari lagi, “prinsip dan instrumen hak asasi manusia dalam Islam adalah berpandukan konsep ummah, musyawarah dan basyariyah.”

Dalam Islam, hak asasi tersebut datang dengan sendirinya sebaik sahaja manusia melaksanakan tanggungjawabnya sebagai hamba Allah. Mantan Menteri Undang-undang Pakistan, A. K. Brohi, pernah menyatakan, “It seems at first sight, therefore that there are no human rights or freedom admissible to man in the sense in which modern man’s thought, belief and practice understand them, in essence the believer has only obligations or duties to God since he is called upon to obey the Divine Law, and such human rights as he is made to acknowledge stem from his primary duty to obey God. Yet, paradoxically, in these duties lie all the rights and freedom.”

Apa yang lebih penting, menurut Saari ialah ummah itu tidak terbatas hanya kepada penganut Islam. Karamatul atau kemuliaan insan yang ditegakkan oleh al-Quran menempatkan basyariyah atau kemanusiaan di tempat yang paling mulia, tanpa batasan kaum, agama, ideologi dan kepercayaan. Prinsip dan proses pembangunan hak asasi manusia ialah seperti yang ditegakkan dalam Sahifah atau Piagam Madinah, maqasid syariah, bersumberkan al-Quran dan as-Sunnah dan juga Khutbah al-Wida’.

Facebook Twitter RSS